Psychologie a její kontexty, Vol.8, No.1
Zvládání zátěžových situací ošetřovatelským personálem v nemocnicích a hospicích
Coping with stress situations by nursing personnel in the hospitals and hospices
Lucie Marešová, Marie Třešlová
Mezi hlavní zátěžové situace a faktory působící na ošetřovatelský personál v oblasti
psychické i fyzické figuruje péče a kontakt s umírajícími, nevyléčitelnými a trpícími pacienty,
agresivními pacienty, zmatenými pacienty, rodinami pacientů a dále pracovní a osobní
podmínky. V neposlední řadě také působení konfliktu (střetu) názorů, neshod a rozporu
v morální oblasti. K poskytování efektivní péče v těchto situacích je nutné, aby pečující
osoby byly sociálně zralé a vybaveny účinnými komunikačními dovednostmi. Ty také mohou
usnadnit zvládání prožívání zátěžových situací ošetřovatelského personálu.
Proto bylo naše výzkumné šetření zaměřeno na zmapování způsobů, kterými se ošetřovatelský
personál vyrovnává se zátěžovými situacemi v rámci své profese a na rozdíly ve vyrovnání
se s těmito situacemi ve vztahu k oddělení, kde pracuje.
Metodika: Výzkumné šetření bylo realizováno kvantitativní metodou technikou dotazníku
vlastní konstrukce v únoru až červnu 2016. Obsahoval 20 otázek zaměřených na zátěžové
situace, jejich zvládání a podporu managementu v jednotlivých zdravotnických zařízeních.
K analýze bylo použito systémů Microsoft Excel 2010 a Software R ve verzi 3.0.2 (Chí
kvadrát test, Fisherův exaktní test). Celkem bylo rozdáno 300 dotazníků pro ošetřovatelský
personál ve 4 nemocnicích a 3 kamenných hospicech a 7 zařízeních domácí hospicové péče.
Návratnost byla 269 (90 %). Ošetřovatelský personál pociťuje zátěžové situace velmi často.
Nejvíce zatěžující je pro respondenty z hospiců trpící pacient a pro respondenty z nemocnic
převažuje kolektiv a péče o agresivního pacienta. Pro vyrovnávání se s pracovní zátěží
se nejvíce osvědčily relaxace, odpočinek a spánek. Podporu v zátěžových situacích od
zaměstnavatele pociťuje minimum respondentů, i když určitá podpora je poskytována formou
školení, supervize či příspěvku na „zotavenou“. Respondenti by však více jako podporu od
managementu uvítali např. zvýšení platu či více volna. Doporučovali by především různá
školení na téma stres a jeho zvládání.
Klíčová slova:
zátěž, ošetřovatelský personál, zvládání, nemocnice, hospic
This paper deals with the stressful situations in the profession of the nursing staff. The
occupation of the nurse belongs to the most demanding ones. In this occupation, the nurse
is permanently affected by many stressors of different types. She faces death, the suffering,
dying and incurably ill people very often. She is there in times of pain, agony and suffering.
Personal encounters with these difficult situations require highly professional approach but
most of all, they present immense work stress for the nurse. The stressful situations that are
the most common and most difficult in the work of the nursing staff are the care of dyeing
persons, the care of incurable and suffering persons, also the care of aggressive patients and
confused patients. Patient’s family members could cause the stressful situations for nursing
staff so as the working and personal conditions of nursing staff. The emotions the nursing
personal experiences in such situation influence their behaviour and communication with
patients in negative way. Both sides are therefore dissatisfied which could develop in to
aggressive situation or burn out syndrome of the personnel. Also such culminate situations
could lead to leaving the personnel. The lack of personnel then doesn´t allows enough of
needed time for communication with patients in their life difficult situations. The first
objective of our survey was to map the manners used by the nursing personnel to cope
with the stressful situations brought by their profession. The second objective was to find
out the difference in the coping with the stressful situations between the hospital staff and
hospice staff. The research section of this survey contains the quantitative research was
done by using the technique of an anonymous questionnaire with 20 question prepared
by ourselves. The questionnaire was distributed to the nursing staff of all categories in
the hospital and hospice care. It was completed by 269 respondents in total. The data was
statistically processed using systems Microsoft Excel 2010 and Software R, version 3.0.2
(Chi-squared test, Fisher´s exact test). The research results show that the nursing staff faces
the stressful situations very often. They see as the heaviest stress the care of the suffering
and aggressive patient, conflicts with the patient´s family, conflicts at work and workload.
The manners of coping with the work burden which proved as the best for them are relax,
rest and sleep. There were no differences proved in the manners of coping with the stress
among respective members of the nursing team. Nevertheless, the coping with the work
burden of the nursing staff in the hospital and hospice care is different. A minimum of the
respondents notices any support during the stressful situations from the employer. On the
other hand, certain support by the management could be viewed in the form of trainings,
supervision or contribution to a „recovery“ which are granted to the respondents from
the employer according to their answers. However, the respondents would prefer, as the
support by the management, the increase in pay or more days off. The respondents view
as insufficient the preparation of the graduates for the future stressful situations in their
profession, as well. They would recommend mainly various trainings dealing with the stress
and its management. We can state that in the transformation and process of improvement of
health care service in Czech Republic the nursing personnel in at the last place. The care of
caregivers is insufficient the meaning of supervision, support and education of the personnel.
A good solution to alleviate the work burden of the nursing staff and quality enhancement
of the services provided could be investments into better work conditions, both in terms of
sufficient human and material resources so as the very organization of the work processes.
This means the investment into safety of patients because continuous stress in work could
jeopardize the quality of provided service and care but also the health of providers of care.
Keywords:
stress, nursing personal, coping, hospital, hospic