Psychologie a její kontexty, Vol.9, No.1
Evaluace dopadu dopravně-preventivního projektu
„Dožij se dvaceti“
Evaluation of the traffic safety campaign
„Play it safe and stay alive“
Jana Neusarová, Matúš Šucha, Tomáš Dominik
Cílem předloženého článku je popsat a zhodnotit pilotní dopravně-bezpečnostní projekt
„Dožij se dvaceti“ Nadačního fondu Kolečko a partnerů, který probíhal od září 2015 do
června 2016 na vybraných středních školách a gymnáziích ve Středočeském a Ústeckém kraji
pro cílovou skupinu mládeže ve věku 17-19 let. Článek vymezuje základní pojmy vztahující
se k problematice osvěty veřejnosti v dopravně-bezpečnostních souvislostech, zejména potom
rizikové chování a specifika osobnosti dospívajících a vlivu okolí na jejich uvažování a chování.
Neopomíjí ani základní statistické údaje k úrazovosti dětí a mládeže. Věnuje se zejména
prevenci a dopravní výchově s přihlédnutím ke středoškolskému prostředí a připravenosti
dospívajících poskytnout první pomoc. Článek se dále detailně zabývá účinností i mírou vlivu
projektu na jeho účastníky. Zkoumá, zda určitým způsobem ovlivnil myšlení – například
postoje, i chování mladých lidí, kteří projektem prošli. Vyhodnocení odpovídá na otázku:
zda či do jaké míry projekt studenty ovlivnil (a na jak dlouho). Z výsledků evaluační studie
můžeme konstatovat, že projekt měl výrazný dopad na postoje a připravenost studentů
poskytnout první pomoc. Nicméně tento efekt neměl dlouhotrvající charakter, dopad měřený
po 3 měsících po ukončení projektu se totiž neprokázal. Na základě zjištěných skutečností
potom navrhuje úpravy pro lepší vytěžení zkušeností a výsledků projektu do praxe v návrhu
doporučených změn pro další plánování koncepce pokračování projektu do budoucna, a to
zejména začleněním programu do dlouhodobé a systematické školní prevence rizikového
chování.
Klíčová slova:
dopravní nehoda, dopravní výchova, dospívající, evaluace, intervence, mládež,
osvěta, prevence, projekt, rizikové chování, úrazy
The objective of the present article is to describe and evaluate a pilot traffic safety project,
“Live to Be Twenty”, run by the Kolečko endowment fund and its partners. Targeted at
students in the 17-19 age category, the project was carried out from September 2015 to June
2016 at selected secondary schools, including grammar schools, in the Central Bohemia and
Ústí nad Labem regions. The paper provides an outline of the basic concepts concerning the
raising of public awareness of traffic safety-related issues, particularly as regards adolescents’
risk-taking behaviour and their specific personality aspects and the ways in which the
environment may influence their thinking and behaviour. General statistics showing the rates
of injuries among children and adolescents are also provided. The main focus of the article
is on prevention and traffic education, with a view to the secondary school context, and the
young people’s readiness to provide first aid. In addition, the paper examines thoroughly
the effectiveness of the project and the degree of its effect on its participants. It seeks to
establish to what extent the project may have influenced the thinking, attitudes, and behaviour
of the young people who participated in it. The evaluation study was intended to answer
the questions of whether and to what extent the project had an impact on the students (and
for how long). The results suggest that the project had a significant effect on the students’
attitudes and their readiness to provide first aid. However, this effect was short-lived: no
effect was demonstrated at a three-month follow-up. In conclusion, the findings are, used
to recommend changes for the future implementation of the project, including the better
practical utilisation of the experience and results generated by the project and incorporating
the project into a long-term and systematic policy covering the school-based prevention of
risk behaviour.
Keywords:
traffic accident, traffic education, adolescents, evaluation, intervention, youth,
education, prevention, project, risk behavior, injuries