Psychologie a její kontexty, Vol.10, No.2 | DOI: 10.15452/PsyX.2019.10.0012 |
Komplexní vývojové trauma a užívání návykových látek
Complex Developmental Trauma and Substance Use Disorder
Pavla Doležalová
Trauma a závislost má nepříznivý dopad na zdraví, sociální prostředí jedince, vzdělávání.
Cílem textu je stručný úvod do problematiky jevů vývojového traumatu a užívání návykových
látek u adolescentních dívek v institucionální výchově a dále představit výsledky
výzkumné studie zabývající se rozsahem raných traumatických událostí u adolescentních
dívek v institucionální výchově a prevalencí vybraných návykových látek u adolescentních
dívek v institucionální výchově v porovnání s běžnou školní populací. V praktické
části studie byla využita kvantitativně orientovaná analýza vývojového traumatu a užívání
návykových látek u dívek v institucionální výchově; výzkumná studie byla realizována
jako součást projektu s názvem: Prevence psychosociálních rizik nezletilých žen a matek
s rizikovým chováním prostřednictvím korekce vztahové vazby (2016). Byl použit dotazník:
Záznam časných traumatických událostí (Bremner, Bolus, & Mayer, 2007). Pro analytické
komparace byla použita vybraná data z Evropské školní studie o alkoholu a jiných
drogách (ESPAD, 2015). Získané statistické údaje poukazují na vysoký rozsah vývojového
traumatu u sledovaných dívek a na vysokou míru prevalence užívání drog během jednoho
roku (na rozdíl od běžné školní populace).
Klíčová slova:
komplexní vývojové trauma, závislosti, adolescentní dívky, vulnerabilita.
Trauma and addiction have a negative impact on health, the social environment of the
individual, education. Research confirms the negative impact of developmental trauma in
adult and confirms other negative effects on quality of life aspects (Wegman et al. 2009;
Suliman et al. 2009; Najavits et al., 2007). The aim of the text is a brief introduction to
the problems of complex developmental trauma and substance use among adolescent
girls in residential institutions under special education setting. We present the results of
a research study dealing with early traumatic events and the prevalence of selected drugs
among adolescent girls in residential institution. The study provides quantitative analysis
of developmental trauma and substance use among girls in institutional residentions. The research study was conducted as part of a project entitled: Prevention of Psychosocial Risks
of Underage Women and Mothers with Risk Behavior through Relationship Correction
(2016). The study used questionnaire: Recording of Early Traumatic Events (Bremner et al.
2007) and selected data from the European School Study on Alcohol and Other Drugs
(ESPAD, 2015). The research sample consisted of 122 respondents, aged 15–19, placed in
residential institutions. Data were collected in 2016. No such data from prevalence studies
have been collected so far among these girls. Our findings suggest a significant prevalence
of many traumatic phenomena in early childhood among respondents. It is a developmental
trauma, mainly due to disorganized attachment and adverse family relationships. Our
findings show a high level of general and emotional trauma. Over the past year, more than
61 % used cannabis, 44 % used amphetamines and 18 % had a volatile substance. The
level of cannabis use is more than double among respondents, seven times in the case of
inhalants and 18 times in the case of amphetamines. The statistical differences presented by
the chi-square
test results are highly significant in all cases (p-value
<0.001). Statistically,
these comparative findings regarding the prevalence of substance use in the last month or
year are highly significant. Compared to the reference group, there are indeed significant
differences. Discussion. The results show a high extent of developmental trauma in the girls
under review and a high prevalence of drug use within one year (as opposed to the general
school population). However, we cannot deduce from the data obtained the causal nature
of the relationship between trauma and drug use. Experiences of early traumatic events
appear to increase mental vulnerability. Increased levels of substance use in the girls studied
are seen as a means of self-healing
emotional pain caused by developmental trauma. The
obtained statistical data indicate a high extent of complex developmental trauma in girls in
residential institutions. There is also a high prevalence of drug use within one year among
respondents. These girls placed in residential institutions are a highly vulnerable group in
terms of their complex needs and mental health and quality of life. Interventions should
focus on a holistic approach and link the treatment of trauma, addiction and mental health.
Keywords:
Complex developmental trauma, substance use disorder, adolescent girls, vulnerability.