Psychologie a její kontexty, Vol.10, No.2 | DOI: 10.15452/PsyX.2019.10.0014 |
Obsahová analýza minimálních preventivních programů
základních škol se zaměřením na témata sexuální výchovy
Content
Content Analysis of the Minimal Prevention Programmes
at the Czech Elementary Schools with Focus
on the Topics of Sexuality Education
Tereza Lubasová*, Miroslav Charvát, Kateřina Taranzová
Cílem výzkumu je obsahová analýza minimálních preventivních programů na českých
základních školách se zaměřením na témata sexuální výchovy. Byla použita kombinace
kvalitativní a kvantitativní obsahové analýzy dokumentů. Analyzováno bylo 50 dokumentů
s rozsahem 4–99 stran. Analýza témat, obsahu, typů realizovaných programů a evaluace
byla komplikovaná nejednotnou terminologií a strukturou dokumentů a jejich obecností
a příliš širokým zaměřením. Nejčastěji uváděná témata zahrnovala otázky hygieny a péče
o tělo (především u mladších ročníků), sexuální rizikové chování (u starších ročníků)
a biologické rozdíly mezi pohlavími (napříč všemi ročníky). Ve 45 dokumentech nebyla
zahrnuta témata sexu a médií, ve 39 chyběly informace o tom kde získat jakou pomoc.
V 36 případech nebyla popsána témata sexuálního zneužívání ani vývoj zdravého sebepojetí
žáků. Nejčastěji používanou metodou výuky bylo čtení (n = 38) nebo frontální výklad
(n = 29). Většinu dokumentů vytvořil školní metodik prevence (n = 26), v jiných případech
byli do tvorby zapojeni další pedagogové. Celkově 41 škol uvádí, že nějakým způsobem
evaluuje provedené programy (obvykle jde o nějakou blíže nespecifikovanou formu psané či
ústní evaluace). Ve většině případů chyběl popis spolupráce s rodiči, resp. její ukotvení pro
témata sexuální výchovy. Analyzované minimální preventivní programy jsou v otázkách
sexuální výchovy příliš obecné. Nerozlišují mezi specifickou a obecnou prevencí a napříč
školami se výrazně liší. Dokumenty naplňují formální požadavky, ale nejsou efektivním
pomocníkem pro realizaci komplexní a efektivní prevence v oblasti sexuální výchovy na
základních školách.
Klíčová slova:
minimální preventivní program, prevence, sexuální výchova, základní škola.
The present study aims to analyse the content of minimal prevention programmes at Czech
elementary schools, focusing on the topics of sexuality education. A combination of quantitative content analysis and qualitative document analysis was used
in the investigation of 50 documents, whose length ranged from 4 to 99 pages. The analysis
of topics, content, methods of delivery and evaluation was complicated by non-uniform
terminology and structure of the documents as well as their frequent ambiguity and non-specific,
general scope.
Most commonly included topics covered the areas of personal hygiene and body care
(mostly among younger pupils), sexual risk behaviour (mostly among older pupils), and
biological sex differences (pupils of all ages). Forty-five
of the documents did not include
the topics of sex and media, 39 lacked information about where and how to get help. In 36
cases, the schools are not covering the topics of child abuse and neglect, nor the development
of healthy self-esteem
in their pupils. The most common methods of delivery were
reading (n = 38) and lecture (n = 29). The documents were usually created by the school
methodology specialists of primary prevention (n = 26) or other members of pedagogical
staff. In total, 41 schools claimed that they evaluate their prevention programmes, usually
in some form of oral or written feedback (mostly non-specified).
However, most of them
did not mention any poosibilities of school-parent
cooperation, or it was not specified for
the topics of sexuality education.
The analysed minimal prevention programmes are too general in the topics of sexuality
education. They do not distinguish between specific and non-specific
prevention, and vary
across schools. While the documents comply with formal criteria, they are not suitable for
the delivery of comprehensive and effective prevention in sexuality education at elementary
schools.
Keywords:
minimal prevention programme, prevention, sexuality education, elementary school.